061-stopfoodwaste-brainstorm-24sept2014-fotoMoniqueKooijmans

De vraagstukken

Wat kan FrieslandCampina doen om food waste in retail tegen te gaan?
In retail wordt veel zuivel verspild zoals melk, yoghurt en boter. Dat komt door de korte houdbaarheid of omdat consumenten de meest verse producten kiezen, etc. Wetenschappers en specialisten hebben hier met hun analytische manier van denken al veel over nagedacht. Wat kan FrieslandCampina volgens de denktank doen om food waste in retail tegen te gaan?

Hoe kan Bake Five vraag en aanbod beter op elkaar afstemmen?
Ook bij brood vindt verspilling plaats. Een belangrijke oorzaak voor het ontstaan van verspilling is het spanningsveld tussen vraag en aanbod. Consumenten kopen meer bij volle schappen. Hierdoor blijft er aan het einde van de dag brood over en dit wordt teruggestuurd naar de fabrikant. Hoe kan Bake Five de consument optimaal verleiden, met de garantie van versheid en minder brood aan het einde van de dag overhouden?

Hoe kan Tetra Pak met haar verpakkingen food waste tegengaan?
Er zijn vele manieren waardoor er food waste ontstaat. Bijvoorbeeld doordat het product over de houdbaarheidsdatum is, doordat pakken niet goed leeggemaakt (kunnen) worden, doordat consumenten niet goed kunnen zien of inschatten of een product bedorven is, doordat de supermarkt (vers) verpakte producten moet weggooien omdat deze (bijna) niet meer houdbaar is, het kan van alles zijn. Een voorbeeld van een reeds bestaande nieuwe verpakking is: sensoren die aangeven dat melk wel/niet bedorven is (time temperature indicators). Of verpakking die aan de binnenzijde het product er makkelijk uit laat glijden. Zijn er andere manieren te bedenken waarbij verpakking een oplossing kan bieden tegen food waste?

Hoe krijgt Tetra Pak haar innovatieve verpakkingen ook in Nederland in gebruik?
Er bestaat al veel nieuwe technologie voor innovatieve verpakkingsoplossingen. In het buitenland wordt van veel nieuwe verpakkingen al gebruik gemaakt. Nederland loopt hierin erg achter. Vaak komt dit door de prijs, als een verpakking 0,1cent duurder is wordt hij niet in productie genomen. Tetra Pak krijgt nieuwe verpakkingen in Nederland lastig geïntroduceerd.

Hoe kan La Place de producten die einde van de dag over zijn nog verkopen?
De buffetten bij La Place zijn uitgebreid en alles is vers. Van sappen en smoothies, broodjes, soepen, taart en banket tot complete minute made maaltijden. Einde van de dag wordt er veel weggegooid. Hoe kan La Place hier nog winst uithalen?

Hoe kunnen we consumenten optimaal verleiden en minimaal producten overhouden?
Als je bij de bakker op de hoek om twee uur ’s middags een brood wilt halen en er zijn veel lege planken en nog weinig brood dan accepteert de consument dat. Maar in een supermarkt wordt dit niet geaccepteerd. Zijn er behalve perceptieverandering andere ideeën te bedenken waarbij consumenten optimaal verleid worden, maar er een minimaal aantal producten overblijft?

Hoe krijg je bewustwording van verspilling in de mindset van consumenten?
Consumenten zijn zich er niet van bewust dat ze zelf bijdragen aan verspilling in retail en restaurants. Hoe kunnen we consumenten bewuster maken en mee laten helpen de food waste in supermarkten en restaurants tegen te gaan?

Hoe ziet een supermarkt er in 2020 uit?
Blijft deze bestaan in zijn huidige vorm of vindt er een transformatie plaats en hoe ziet deze eruit?