SOLUTION_008_COMM_NL_650x350px

Communicatie

Middels duidelijke communicatie naar toeleveranciers, partners en consumenten kan het food waste probleem verminderd worden. Bijvoorbeeld door consumenten goed te informeren over seizoensproducten en hen daarmee bewuster inkopen te laten doen. Of over de houdbaarheid van een product en de periode waarbinnen de consument het producten kan blijven gebruiken. Ook kan communicatie naar de consument toe helpen om producten met een gekke vorm, zoals kromme komkommers en vervormde aardappels of fruit toch hun weg naar het bord van de eindconsument te laten vinden. En communicatie kan een oplossing bieden voor visstaarten in verpakkingen die nu minder worden verkocht, omdat de consument denkt minder vis te krijgen dan een recht stuk vis. Niet alleen communicatie naar de consument is van belang om food waste te verminderen. Ook directere communicatie, samenwerking en afstemming met de telers zal helpen. En het stimuleren van seizoensproducten bij consumenten is van belang. Bijvoorbeeld een seizoensproduct als aardbeien is weergevoelig als het om inkopen van de consument gaat. Regent het, dan zal men minder aardbeien kopen. En dat is verspilling van een bijzonder mooi Nederlands seizoensproduct.

De captains of industry zullen de oplossingen die de conceptdenkers hebben bedacht presenteren op het symposium op 6 november. Daarna zijn de oplossingen voor de bezoekers van het symposium beschikbaar via deze site (via een login).