SOLUTION_005_SCHAP2_NL_650x350px

Schapmanagement

Na het verwerken en verpakken van voedsel komt het in de schappen van de supermarkt terecht of wordt het verkocht op de markt of in de groentewinkel. In deze schakel van de keten bedraagt voedselverspilling 4-7% van de totale hoeveelheid aan voedsel. Een gemiddelde supermarkt gooit wekelijks voor vijfhonderd tot duizend euro aan producten weg, dat is 1,5% van de omzet. In Nederlandse supermarkten wordt jaarlijks voor zo’n 400 miljoen euro (verkoopprijs) verspild. Dat is vooral groente, fruit, brood en zuivel. De plaatsing van producten in het schap kunnen helpen bij de sturing van het consumentengedrag. Er zou een methode moeten zijn waardoor consumenten oudere producten eerder pakken dan nieuwere. Hierdoor wordt de rotatie van producten beter, waardoor supermarkten aan het einde van de dag minder hoeven weg te gooien. Angst voor lege schappen is de drijfveer achter verspilling in de supermarkt. Een goed voorbeeld is brood. Supermarkten hebben een afspraak met de broodfabriek dat al het onverkochte brood wordt teruggenomen. De supermarkt wil graag dat er tot winkelsluiting brood in het schap ligt voor de consument. Brood wat niet wordt verkocht gaat terug naar de fabriek. En de volgende morgen ligt er weer vers brood. Op die manier komt 5 tot 7 procent van het brood in de veevoer terecht. 

De captains of industry zullen de oplossingen die de conceptdenkers hebben bedacht presenteren op het symposium op 6 november. Daarna zijn de oplossingen voor de bezoekers van het symposium beschikbaar via deze site (via een login).